eerste werkervaring - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Rowie Pol - WaarBenJij.nu eerste werkervaring - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Rowie Pol - WaarBenJij.nu

eerste werkervaring

Blijf op de hoogte en volg Rowie

14 September 2013 | Zambia, Mpongwe

Wat is er nu eigenlijk allemaal ook alweer gebeurd? gelukkig hou ik een dagboekje voor me zelf bij met alle details anders zou ik het allemaal echt niet meer weten. even terug kijken...

maandag 02-09-2013 eerste werk dag gehad. helaas niet op de neonatologie afdeling zoals ze eerst eigenlijk gezegd hebben. (die ze nog niet eens hebben in dit ziekenhuis) het werk wat ik nu vooral doe is kinderen wegen, bloeddrukken meten, vrouwen wegen, af en toe spuiten zetten, veel papier werk en elke donderdag mag ik gelukkig op de verloskamer werken. waar ik afgelopen donderdag mijn eerste werk dag heb gehad en 2 vaginale bevallingen heb gezien en 1 keizersnede, wat geweldig om dit te zien ik dacht vraag gewoon of ik mee mag. het was ook echt een droom van me om er eentje te mogen zien en dat al op mijn eerste dag. het gaat er wel heel apart aan toe. eerst heel lang op de arts moeten wachten. de verloskundige die het kind aan moest pakken was weg toen de arts kwam. dus ze vroegen aan mij, pak jij het kind aan? toch maar even de verloskundige geroept dat we gingen beginnen. de assistenten werd ook 3 keer gebeld of zo tijdens de keizersnede, dus iemand die ook in de ruimte stond had maar even zijn telefoon opgepakt en tegen zijn oor aan gehouden zodat hij kon bellen. wat hier ook normaal is ook tijdens vergaderingen zit iedereen te bellen.

ook worden vaak hier vrouwen geslagen door de verloskundige tijdens de bevalling omdat ze niet luisteren echt gek om dat te zien maar hier heel normaal.

Verder ben ik ook echt goed ziek geweest vorige week. ik had buikgriep. ben toen ook 2 dagen thuis geweest van het werk. we steken elkaar hier een beetje aan denk ik want iedereen is na elkaar ziek of gewoon niet lekker, maar het klimaat zal ook wel een grote rol spelen. het is hier namelijk nu elke dag rond de 32 a 34 graden.

vorig weekend hebben we een feestje gehad bij Ben (Benson Brown) en jongen van 22 jaar die al stinkend rijk is en een eigen boerderij heeft, en niet een zoals in nederland maar denk wel 25x groter. het was wel heel apart hij nodigt blijkbaar altijd de studenten uit die in het GCMF guesthouse verblijven voor een feestje. we bleven in zijn net 1 week oude huis slapen omdat het 4 uur rijden van ons vandaag was en al om 7 uur donker is en ook echt niet meer veilig om met de auto te gaan rijden. maar we hadden gelukkig een eigen kamertje. ze hadden een kampvuurtje gemaakt en hadden wat vlees op de bbq gegooit vond het opzich wel gezellig feestje, er waren eigenlijk alleen maar boeren dus voelde me vrij snel thuis ;). ik ging al vrij vroeg slapen omdat ik net die dag me wat beter voelde. ik sliep met Roan op een kamer. die helaas die avond de buikgriep had overgenomen van mij. we zouden eigenlijk de dag erna gaan varen op zijn boot en lekker gaan zwemmen maar we zijn maar wat eerder naar huis gegaan.

vandaag zijn we naar luanshya geweest om boodschappen te doen. we zijn met het busje hier naar toe geweest. en terug konden we met de truck van GCMF want die moest opgehaald worden daar omdat hij kapot was. toen ik klaar was met boodschappen doen wou ik nog even paar bananen halen op de markt. stond ik met die vrouw achter haar kraampje te praten komt er een wat oudere man naar me toe: I'll buy it for you. heel ongemakkelijk maar hij stond erop, dus heb gratis bananen gekregen vandaag ;) heel de markt begon te fluiten omdat hij ze wou betalen voor mij en begon opeens mijn naam te roepen. dat hadden ze toevallig gehoord toen Kaylie mijn naam zei. even later kwam die man naar ons toe en wou heel graag ons nummer hebben. uiteindelijk maar Kaylie's nummer gegeven maar wel even 2 nummers verkeerd gezegd, dus hopelijk komen we hem de volgende keer niet weer tegen op dat marktje :P

zo dat was het wel zo beetje in het kort. wanneer ik weer iets leuks heb beleeft laat ik het snel weer weten.

  • 16 September 2013 - 14:29

    Elise:

    Hej Rowie,
    wat je door de week doet klinkt een beetje als het werk wat ze ook doen in een health centre! hoe ziet het ziekenhuis er daar uit? veel gebouwtjes bij elkaar of echt 1 grote? Super leuk dat je op de verloskamers mag staan! Leuk om je verhalen te lezen en ik hoop dat je er nog een hele leuke tijd hebt!
    xxx

  • 27 September 2013 - 19:51

    Jet:

    Hoi Rowie,

    Nu even tijd om te lezen waar je bent .Lijkt me machtig interessant wat gaat het er anders aan toe dan hier in ons landje .Wat een hoop ervaring en levenswijsheid ga je op doen .Ik ben benieuwd naar je verdere verhalen en blijf het volgen .

    Veel groetjes Jet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowie

Omdat ik deze zomer naar afrika wil, wil ik iedereen op de hoogte houden hoe mijn reis naar afrika gaat en ook natuurlijk als ik in afrika ben.

Actief sinds 16 Jan. 2013
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 7284

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 24 December 2013

Vrijwilligers werk in Mpongwe (Zambia)

16 Januari 2013 - 22 Augustus 2013

Mijn voorbereiding voor de reis van me leven

Landen bezocht: