Mijn eerste week in Afrika - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Rowie Pol - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Afrika - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Rowie Pol - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Afrika

Blijf op de hoogte en volg Rowie

01 September 2013 | Zambia, Mpongwe

Vorige week vrijdag vertrok ik naar Dusseldorf met Papa, Hennie en Robin. waar ik ook de rest van de meiden ontmoeten. het inchecken verliep heel goed. en toen was het lange wachten begonnen, toen het eenmaal tijd was om door de douane te gaan. had me voorgenomen om niet te gaan huilen, maar toen ik iedereen in me arme had en echt afscheid moest gaan nemen was me goede voornemen als snel weg. de vliegreis verliep erg goed. hadden wel wat last van turbulentie.

zaterdag kwamen we aan in Lusaka waar we 1 nacht hebben overnacht en daarna kwam Bram (ook een vrijwilliger van GCMF) ons ophalen om ons naar Mpongwe te brengen. wat een rit.. we zaten in een snik hete jeep het was bijna niet uit te houden en het was een rit van 5.5 uur. rond 5 uur kwamen we aan in het guesthouse. en hebben toen gelijk gekookt en spullen uitgepakt en vrij snel gaan slapen.

Maandag
We zouden eigenlijk onze eerste bemba las hebben deze dag maar het ging niet door omdat Mister Kalima nog ergens anders was dus het niet kon halen (wat vaker voor komt in Zambia) in de avond hebben we van de manager van het guesthouse geleerd hoe we Nshima moesten eten. het plaatselijke eten. ik zelf vond het niet bepaald lekker het was best droog en had geen smaak.

Dinsdag
zijn we naar het prive schooltje geweest van Mister kalima, iedereen ging staan toen we binnen kwamen in de klaslokalen, ook hebben we het project van GCMF bezocht van de kippen fokkerij. waar Bram nu 3 kuikentjes van gered heeft en een heel modern kippenhok voor heeft laten bouwen dat op de binnenplaats van het guesthouse staat. en daarna zijn we naar het project van hem wezen kijken VTC een grote mbo school (soort lts) die ze aan het bouwen zijn. in de middag zijn we naar switti village geweest waar we touwtje hebben gesprongen, touw getrokken en belonen uit hebben gedeeld. de kindjes in het dorp hebben nog voor ons gedanst echt leuk om te zien.

woensdag
zijn we naar een project van GCMF geweest een landbouw/naai project en hebben daar een rondleiding gehad. en hebben we lekker gezwommen bij een wat luxer guesthouse. op deze dag is ook mijn kamer genootje aangekomen (ook uit brabant).

Donderdag
zijn we inkopen wezen doen in Luanshya, we moesten veel boodschappen doen dus we zaten pakt en bezakt in de jeep. de volgende keer moeten we het met een busje doen die hier rond rijden waar te veel mensen in worden gepropt. het is wel handig hier. ze rijden altijd de zelfde weg en je gaat dan gewoon langs de weg staan waar je wilt en maakt een gebaar naar het busje dat je mee wilt en hij stopt. kan Nederland wat van leren ;)

Vrijdag
hebben we een rondleiding gehad in het ziekenhuis. ben benieuwd of ik de mensen veel kan leren. op mijn afdeling waren toen maar 2 vrouwen die bevallen waren, en van de ene vrouw was het de 9de kind. dus kan haar wel uitleggen hoe je borstvoeding moet geven maar denk dat ze dat al heel goed kan na al die ervaring. in de avond zijn we uitgenodigd om bij Mister Kalima om te gaan eten. zijn vrouw had echt heel erg haar best gedaan en het was zo een gezellige dag, net of we ze al jaren kenden.

Zaterdag
zijn we lekker gaan zwemmen bij Lake Kasiba zo mooi meer. ook konden we van rotsen afspringen. we hadden Frieda uitgenodigt een Zambiaanse vrouw die hier woont. ook haar hebben we nog in het water gekregen nadat ze 12 jaar niet meer gezwommen had. (wel op een band voor de veiligheid) was wel echt mooi om te zien en ze genoot er echt van om met ons mee te gaan. zwemmen en zonnen is voor hun heel ongebruikelijk omdat ze nooit hun knieën mogen laten zien. ook zijn we naar een hele grote boerderij geweest (is nu uitgegroeid tot dorp met 1000 inwoners zo groot) om een drankje te gaan doen met alle musungu's (blanke) in het dorp. was een hele gezellige avond helaas heel veel oudere mensen was wel 1 jongen van volgens mij 21 jaar. dus eindelijk weer na lange tijd weer jongeren zag dus was flink aan het sjansen met iedereen :P, en aan het einde van de avond zelf met paar aan het dansen. hij gooide zo wat de meiden door de kamer maar hij was wel echt een goede danser.

Zondag
zijn we naar de kerk gegaan van Mister Kalima. heel de mis was in het Bemba de mis leek wel erg veel op een mis in Nederland. ze gingen ook veel zingen en bij een liedje gingen ze ook dansen echt mooi om dat een keer mee te maken. ze gingen ons ook voorstellen in de mis en heel de kerk begon te klappen en een man bedankte mij nog dat ik hier in Mpongwe was. de mis duurde 2 uur dus een lange zit. zo meteen hebben we ons welkoms diner van Stijn en Katleen we gaan lekker BBQen

Iedereen bedankt voor alle lieve berichtjes die ik heb ontvangen, en breng jullie snel op de hoogte van mijn eerste werk week die morgen begint.

Liefs,, Rowie

  • 01 September 2013 - 13:48

    Peggy:

    Wat leuk! Geniet er maar van. Maar daar zal vast goed komen x

  • 01 September 2013 - 21:20

    Helma Van Roij:

    Hoi Rowie,

    Wat een belevenis!
    Je hebt al veel gezien in je eerste week.
    Nu gaat het echte werken beginnen. Heel veel succes met alle kraam-vrouwtjes.
    Geniet van deze mooi tijd!

    Groetjes Helma

  • 04 September 2013 - 12:23

    Floor DARE2GO:

    Hoi Rowie,

    Wat leuk om te lezen dat je eerste week goed is bevallen. Dat schreef je ook in je sms maar toch leuk om je eerste belevenissen te lezen. Ik kan me de Nshima nog goed herinneren, echt: het went! En het ligt er aan wat je erbij eet, met een prutje is het wel te doen haha. Ik ben benieuwd wat je de mensen kan gaan bijleren, ik hou je blog in de gaten. Groetjes Floor van DARE2GO

  • 11 September 2013 - 13:42

    Marian Olijslagers:

    opa rein zit hier aan de koffie en doet de groetjes van opa en oma veel plezier en pas goed op jezelf en tot wederhoren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowie

Omdat ik deze zomer naar afrika wil, wil ik iedereen op de hoogte houden hoe mijn reis naar afrika gaat en ook natuurlijk als ik in afrika ben.

Actief sinds 16 Jan. 2013
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 7285

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2013 - 24 December 2013

Vrijwilligers werk in Mpongwe (Zambia)

16 Januari 2013 - 22 Augustus 2013

Mijn voorbereiding voor de reis van me leven

Landen bezocht: